28 marzo 2019

O AUTOR DO MES DE ABRIL, HARUKI MURAKAMI




O autor do mes de abril

HARUKI MURAKAMI


            Este autor xaponés proposto reiteradamente para o premio Nobel ten tras de si unha longa traxectoria como escritor. Entre as súas obras, adóitase recomendar Tokio blues, Kafka á beiramar, Sputnik, meu amor, Ao sur da fronteira, ao oeste do sol, Os anos de peregrinación do rapaz sen cor, 1Q84 e Homes sen mulleres. Todas elas, agás a última, son novelas de diversa extensión.

 

            Ten sido criticado pola súa condición de narrador “posmoderno”, achacándolle que procura a comercialidade, non amosa demasiado compromiso social e, con frecuencia, foxe do realismo para refuxiarse en mundos fantásticos nos cales todo é posible. Como calquera crítica, ten que ser tomada polo que vale –unha opinión mellor ou peor fundada-, de modo que cada lector debe deixarse guiar polo seu propio criterio, que, de feito, pode variar dunha obra a outra. Difícil será que ningunha delas sexa do noso agrado.


            As obras de Murakami amosan bastantes aspectos comúns. A miúdo recrean o mundo da infancia e a adolescencia. Aínda que a sociedade xaponesa é moi peculiar, as experiencias dun ser humano son moi semellantes, así que calquera de nós pode sintonizar cos problemas dun fillo único ou dun adolescente que se atopa ante o difícil tránsito cara á madurez. Con certos anos, é doado comprender as dificultades matrimoniais, co seu corolario posible de infidelidades e enganos.


            Murakami presenta temas universais: a soidade esencial das persoas, a súa confusión ante a vida, a súa vivencia do amor, a depresión e mesmo a loucura producidas polo mundo moderno. Talvez chame a atención que presta a temas como as relacións sexuais e o suicidio, que aparecen con frecuencia nas súas novelas. Dá a impresión de que ten unha visión moi “romántica” da existencia. A miúdo presenta un amor non correspondido ou, incluso, sen esperanza. Os seus protagonistas son, xeralmente, seres solitarios, imperfectos, que viven nun mundo defectuoso; de aí que procuren ser tolerantes e procuren evitar caer na inxustiza.

 

            Sendo un autor moi xaponés, Murakami amosa gran admiración polo mundo occidental. A música e a literatura europeas ou estadounidenses sérvenlle de punto de referencia. Dickens, Poe, Kafka, Carver, Orwell, Dostoievski, Irving, Kerouac, Mann, Salinger, Scott Fitzgerald, Hesse...; os Beatles, Nat King Cole, Duke Ellington, Mozart, Schubert, Yanacek... Tras a lectura das súas novelas, quédanos pendente a audición ou a lectura –cando menos, a consulta en internet- dunha serie de obras. Ademais, alude con frecuencia a aspectos psicolóxicos ou filosóficos xurdidos en Occidente; en especial, os relacionados coa psicanálise.


        Outra constante dos seus libros é a aparición de elementos fantásticos nunha historia basicamente realista. Isto é, sobre todo, visible en 1Q84 –un xeito distinto de aludir a 1984- e Kafka á beiramar. Esta característica pode implicar que se mesturen o lóxico e o absurdo, o racional e o onírico e, en sentido máis amplo, o humor e traxedia, de modo que provoque no lector unha sensación de incoherencia aparente.


            En canto á técnica, as súas obras, aínda que presentan certos xogos no relativo ao narrador, o espazo e o tempo, son bastante tradicionais e, polo menos nas traducións ó noso alcance, utilizan unha linguaxe doadamente intelixible.


            Velaquí, pois, un novo autor digno de ser recomendado, que, ademais, ten moito que dicir a un lector adolescente. Talvez conviría comezar a coñecelo mediante a lectura das súas novelas máis breves –Ao sur da fronteira, ao oeste do sol, Sputnik, meu amor ou Os anos de peregrinación do rapaz sen cor- para seguir coa súa novela máis popular, xa levada ao cine, Tokio blues.