07 marzo 2022

AUTOR DO MES. MARZO. JUAN RULFO

O AUTOR DO MES

MARZO

 

JUAN RULFO

 

            Juan Nepomuceno Carlos Pérez Rulfo Vizcaíno naceu en Apulco (Jalisco) en 1918 e morreu en Ciudad de México en 1986. Os seus pais faleceron prematuramente, de modo que foi criado por parentes. Non chegou a realizar estudos universitarios e desde mozo desenvolveu distintos traballos: no departamento de inmigración da Secretaría de Gobernación, na empresa de pneumáticos Goodrich-Euzkadi, na televisión de Guadalajara e no Instituto Nacional Indigenista, por exemplo. Foi escritor, editor, guionista, fotógrafo... Participou na redacción de revistas como Pan e América, onde deu a coñecer os seus primeiros textos. Foi amigo dos escritores Efrén Hernández e Juan José Arreola, que colaboraron con el ou influíron na súa obra. Recibiu en 1983 o Premio Príncipe de Asturias das Letras. Estivo casado con Clara Aparicio, con quen tivo catro fillos: Claudia Berenice, Juan Francisco, Juan Pablo e Juan Carlos.

 

            A súa obra publicada é breve.

            No seu primeiro relato, "La vida no es muy seria en sus cosas", algún crítico xa ve trazos do realismo máxico e das temáticas propias do autor: o desamparo, a soidade, o fatalismo. El hijo del desconsuelo, que trataba sobre un campesino emigrado á Cidade de México, sería a súa primeira novela de non tela destruído, ao parecer, polos seus excesos retóricos e sentimentais. Só se conservou un fragmento, "Un pedazo de noche". El llano en llamas, Pedro Páramo e El gallo de oro son as tres obras de creación literaria publicadas. Ao seu lado hai que situar unha obra historiográfica dedicada ao conquistador de Nueva Galicia, a parte de Nueva España que abranguía o noroeste de México e o suroeste de Estados Unidos, Noticias históricas sobre la vida y hechos de Núñez de Guzmán, os libros de fotografías, nos cales enfocaba pequenas vilas, edificios, paisaxes e xentes do mundo rural mexicano, e os guións cinematográficos. Deixou inconclusa unha novela, La cordillera, que trata sobre a evolución dunha familia asentada no Estado de Jalisco dende o século XVI ata o XX por medio da memoria da protagonista. Postumamente publicáronse Aire de las colinas -cartas enviadas á súa dona- e Los cuadernos de Juan Rulfo -colección de apuntamentos literarios, esbozos de obras, fragmentos eliminados...

 

            El llano en llamas presenta o mundo característico do autor: xentes do noroeste de México -en especial, do Estado de Jalisco- na época das revolucións -de 1910 a 1930 aproximadamente-; xentes pobres, normalmente, que viven nun ambiente de violencia, ás veces con completa naturalidade, traballando unha terra seca e ingrata, sufrindo as múltiples desgrazas da vida con fatalismo. En canto á técnica, amosa a preferencia do autor pola narración en primeira persoa, as anacronías, o diálogo coloquial en que se pode resumir a esencia do relato ou a descrición lírica e impresionista da natureza que axuda a crear un clima sentimental.

            A pesar das súas similitudes, pódense distinguir grupos de relatos atendendo, sobre todo, á súa temática principal.

            Así, varios están relacionados co tema das revolucións. "El llano en llamas" amosa unha loita sen heroísmos, salvaxe e inconsciente, na que os revolucionarios non se compadecen do sufrimento do pobo e parecen gozar coa destrución; "La noche que lo dejaron solo" relata a salvación dun mozo na revolta cristera por quedar retrasado con respecto aos seus tíos, que son aforcados, e o modo de obrar sen escrúpulos das tropas do goberno; "La herencia de Matilde Arcángel" presenta o enfrontamento final entre un pai e un fillo -algo moi significativo e recorrente na obra de Rulfo- aproveitando un levantamento; "Nos han dado la tierra" dá a entender a decepción sufrida polos revolucionarios cando se reparte a terra cultivable nunha reforma agraria da que se benefician os de sempre.

            Outros relatos tratan sobre a delincuencia que, en boa medida, é un corolario da miseria. "La Cuesta de las Comadres" é un lugar onde un par de irmáns que aterrorizan a poboación acaban atopando unha morte violenta; "No oyes ladrar los perros" son as palabras que un sufrido pai dirixe ao seu fillo bandoleiro, que parece atoparse á beira da morte tras caer a súa partida nunha encerrona.

            Tres contos baséanse en historias de asasinatos e vinganzas. "¡Diles que no me maten!" refire a petición inútil dun asasino que ten pasado case corenta anos sufrindo as consecuencias lastimosas do seu crime; "El hombre", a fuxida inútil dun home que cometeu un acto terrible por vinganza; "Acuérdate", o linchamento dun individuo desprezado polos seus veciños que dá saída ao seu resentimento matando ao seu cuñado. Variantes deste tema ofrécense en narracións como "En la madrugada" ou "Talpa". No primeiro, o que parece ser un asasinato por vinganza é un accidente, pero o acusado do crime, que non lembra o sucedido, acepta con fatalidade o previsible castigo; no segundo, unha parella adúltera sente, como se fose a vinganza do morto -irmán do home e marido da muller-, a chegada dos remorsos por ter favorecido ou provocado o seu falecemento. O desprezo da sociedade cara a un individuo marxinado tamén se atopa en "Macario", monólogo terrible dun deficiente mental.

            Outro feixe de contos enfoca a miserable vida do pobo. Ademais de "Nos han dado la tierra", inciden de xeito especial neste tema ""Es que somos muy pobres", onde un desastre natural que produce a morte dunha vaca e o seu becerro pode supoñer a condena á prostitución dunha nena; "Paso del Norte", no que un pai de familia, para manter aos seus, intenta, sen éxito, emigrar ilegalmente aos Estados Unidos; ou "Luvina", no cal se describe un lugar, deixado á marxe da preocupación dos gobernantes, onde todo está morto.

            Só dúas narracións se afastan relativamente, grazas ao humor, desta visión tráxica da vida e a sociedade: "Anacleto Morones", no cal un pícaro procura librarse dun fato de falsas beatas que desexan se proclame a santidade do seu mestre e sogro, ao que el matou en segredo, e "El día del derrumbe", en que se parodia a linguaxe ampulosa e ridícula dos políticos posrevolucionarios e se satiriza o comportamento alienado dos seus seguidores.

 

            Pedro Páramo é a súa obra mestra.Trátase dunha novela breve e vangardista incluíble dentro do realismo máxico, xa que o posible e o imposible se enlazan de xeito natural como consecuencia da cosmovisión do pobo mexicano. Do cubismo toma a fragmentación da realidade e a presentación dende distintas perspectivas do mundo evocado; do surrealismo, os soños, a rebelión contra a lóxica, o aflorar do subconsciente, a mestura de fantasía e realidade, o amor tolo, o humor negro que aparece de xeito ocasional...

            Estamos ante unha novela coral e polifónica na cal se presenta unha comunidade, Comala, un lugar morto, como Luvina, asentado "na boca do inferno", a onde chega Juan Preciado en busca de Pedro Páramo, o seu pai descoñecido, para ao final descubrir que tanto este como os seres humanos que atopa están mortos, son sombras fantasmais. El mesmo morre aterrorizado e, xa baixo terra, continúa reconstruíndo a historia do seu proxenitor conversando coa vella Dorotea, quen comparte con el a cova, e escoitando as voces e os murmurios doutros defuntos do camposanto.

            Vaise reconstruíndo así a evolución de Pedro Páramo, un neno soñador e ambicioso e aparentemente apático que, namorado da súa fermosa compañeira de xogos, Susana San Juan, ve con impotencia como esta marcha de Comala e, a raíz do asasinato do seu pai, se amosa solerte e desapiadado para apoderarse das terras dos seus veciños e vingarse dos que puideron ser culpables do crime. Sen escrúpulos morais, válese do seu capataz, Fulgor Sedano, e outros servidores para impoñer a súa vontade. Casa con Dolores Preciado, a súa principal acredora, por conveniencia, e non dubida en amosarlle o seu desdén cando esta manifesta o seu descontento e decide ir vivir cunha irmá. O seu único fillo procreado dentro do matrimonio, Juan Preciado, será vítima da mesma despreocupación con que trata á moitedume dos seus fillos bastardos, coa excepción de Miguel Páramo, quen atopa un final prematuro á súa vida desenfreada. Isto é interpretado por el como o primeiro "castigo" que recibe pola súa maldade; outros serán, paradoxicamente, o casamento con Susana San Juan, quen, perdida a razón, non corresponde aos seus sentimentos, e o seu propio asasinato a mans dun fillo natural, Abundio, o cal, bebido, lle vai pedir axuda para enterrar a súa muller defunta. Non sofre, porén, coas revolucións, das que sae ben librado grazas á súa astucia.

            Segundo as edicións, sen variar o contido, a obra aparece dividida en sesenta e seis ou setenta fragmentos, os cales poden presentar un contido narrativo ou poemático, xeralmente unidos por referirse a un mesmo personaxe ou idéntico tema, que se ven deste xeito enfocados dende diversas perspectivas.

            O autor escribiu varias versións da novela, da que foi podando canto coidaba superfluo. Isto provocou algunhas aparentes incoherencias, pequenas imperfeccións dunha obra admirable que gaña en cada relectura.

 

            El gallo de oro é unha novela breve ou un conto longo de carácter diferente. O autor renuncia ao experimentalismo vangardista e recorre, no seu lugar, aos métodos tradicionais, talvez porque tiña a finalidade de que servise de apoio a un guión cinematográfico -de feito, foi a súa obra máis levada ao cine e á pequena pantalla. Un narrador omnisciente conta a historia de Dionisio Pinzón, un home pobre, de vida sinxela, que ve nun galo de pelexa en aparencia moribundo a posibilidade de saír da miseria que o rodea, como se fose a súa peculiar galiña dos ovos de ouro. Por desgraza, a atención que recibe o animal vai acompañada do descoido en que ten á súa nai enferma. Cando esta morre, el é tan pobre que vai enterrala coas táboas da porta da súa casa. Isto esperta a burla dos seus conveciños, que descoñecen a verdade. O galo mórrelle tras impulsalo a levar unha vida nómada por feiras e palenques. Os cartos que gaña con el pérdeos, pero póñeno en contacto con Lorenzo Benavides, criador de galos e apostador en pelexas amañadas, que o toma ao seu servizo, e con Bernarda Cutiño, La Caponera, cantante e amenizadora de festas e lugares de apostas, amante do anterior que acabará converténdose na súa muller. Esta semella ter uns poderes extraordinarios para atraer a fortuna, pero necesita vivir con liberdade. Dionisio cede cando a perde por un tempo, pero pouco a pouco vai impoñendo a súa vontade. Con ela ao lado, na penumbra, cada vez máis aturdida polo alcohol, consegue facer unha fortuna xogando ás cartas. Bernardita Pinzón, a filla de ambos, metida en malos pasos, non consegue facerlle recuperar a razón. A morte inagardada de Bernarda coincide coa ruína no xogo de Dionisio, que acaba suicidándose. El é enterrado nun cadaleito luxoso que mercara inutilmente para a súa nai e a filla de ambos continúa o destino da Caponera, como intérprete popular de cancións de amor desenganado ateigadas de múltiples sentidos.

            Como se pode intuír, a obra resulta unha especie de parábola sobre os efectos dun exceso de cobiza; pois o protagonista parte dun estado de inocencia, déixase levar pouco a pouco pola deshonestidade e a ambición, esquecendo as necesidades dos seres que ama, ata que a morte da súa muller, a ruína e un sentimento de culpabilidade o empurran ao suicidio. A novela comeza tristemente e adquire tons máis luminosos logo para ir escurecéndose conforme pasa o tempo. Nela, o mundo tradicional mexicano é recreado con viveza, nun esforzo por conservar o seu folklore. Dentro da súa simplicidade tradicional, que a emparenta co rexionalismo ou o costumismo que o autor intentara superar nas creacións anteriores, pódese atopar algún trazo do realismo máxico, como a presentación de Bernarda Cutiño como un ser con poderes extraordinarios e inexplicables.

 

            Velaí unhas consideracións sobre as características literarias dun autor que confesou inspirarse nos relatos orais do seu pobo. Cuestionado pola violencia e o pesimismo que se manifesta na súa obra, declarou que na súa infancia escoitara moitas historias "de espantos, de guerras, de crímenes" e que unha novela seria sobre a realidade mexicana "no podría hablar de otra cosa que no sean la miseria y la ignorancia". Foi fiel á tradición recibida e á realidade tal como el a coñecía de primeira man, non en balde o seu pai fora asasinado no tempo das revolucións e el recorreu o seu país traballando para o goberno nun intento de mellorar as condicións de vida das súas xentes e preservar a súa cultura. Ese amor pola xente amósase en todos os aspectos: as crenzas e as supersticións populares están na base do seu mundo literario e a linguaxe popular, puída e recreada, é ofrecida ao lector convertida en poesía.