01 novembro 2020

AUTORA DO MES DE NOVEMBRO: MARÍA DUEÑAS

A AUTORA DO MES

NOVEMBRO

 

MARÍA DUEÑAS

 

        María Dueñas Vinuesa naceu en Puertollano (Ciudad Real) en 1964. É doutora en Filoloxía Inglesa e profesora de Lingüística Aplicada na Universidade de Murcia, aínda que na actualidade se atopa en excedencia. Está casada cun profesor de Latín.

 

        Ata o momento publicou catro obras: El tiempo entre costuras (2009), Misión Olvido (2012), La templanza (2015) e Las hijas del Capitán (2018). Como se ve, procura deixar un espazo de tres anos entre as obras. Dedica os primeiros meses á documentación e a elaboración do esquema da novela, entre un ano e ano e medio ao deseño de escenarios e personaxes e á redacción. Posteriormente, enfróntase a un período máis breve de corrección, no que colabora o equipo editorial, e outro máis longo, de seis ou sete meses, dedicado á promoción da obra.

 

        A autora ten declarado que busca escenarios e momentos históricos que lle parecen atractivos por si mesmos, procura compoñer argumentos sólidos, respectando o rigor documental, crear personaxes verosímiles e coidar o ton e o estilo narrativos.

        Escolle como protagonistas personaxes que non teñen un carácter superheroico, que se atopan nunha situación complicada ou inagardada, que loitan, caen e se erguen, que crecen coas experiencias sen perder as súas virtudes esenciais. Prefire que sexan mulleres fortes, pois coida que as mulleres foron “as grandes esquecidas da historia, da literatura e de case todo”.

        Non busca deixar unha moralexa nin defender unha tese, aínda que lle teñen comentado que os seus personaxes resultan inspiradores pola súa loita, a súa integridade ou a súa enteireza ante as adversidades. Tamén se pode dicir que manifesta de modo claro nas súas obras trazos ideolóxicos, como, por exemplo, unha postura favorable ás migracións e contraria ás ditaduras. É evidente que desexa fomentar a tolerancia e unha actitude positiva ante a vida.

        Para atraer os lectores, intenta crear obras nas cales teñan importancia o amor, a aventura e a intriga. A xulgar polos exemplares vendidos –máis de seis millóns, cando ao vender doce mil se fala dun best seller-, conseguiuno.

        Agárdase que o próximo ano publique un novo libro en que a autora procurará introducir o humor en maior medida que nos anteriores.

        El tiempo entre costuras e La templanza foron levadas á televisión, o cal aumentou a popularidade da autora. 

 

        El tiempo entre costuras é unha novela que pode clasificarse dentro de varios subxéneros de acordo coa súa temática, pois narra unha historia de amor en que a protagonista, a costureira e modista Sira Quiroga, experimenta un proceso de superación persoal, actuando incluso de espía nun ambiente de conspiracións históricas e políticas, situado parcialmente no mundo colonial.

        María Dueñas inspírase en personaxes históricos como Beigbeder, Serrano Suñer ou Rosalinda Fox no final da Segunda República, a Guerra Civil e a inmediata posguerra. Estes líganse acertadamente a personaxes ficticios como a propia protagonista e o seu namorado, Marcus Logan. Recrea ben o ambiente de Tetuán na época do Protectorado español de Marrocos.

        Tense sinalado o parentesco que garda con obras cinematográficas como Casablanca ou Gilda.

        A aventura é tan variada que pode resultar un tanto inverosímil nalgún momento.

        Tendo en conta que se trata dunha obra dirixida a un público amplo, é de destacar o coidado da lingua, que é elegante sen buscar o preciosismo.

 

        Misión Olvido presenta, así mesmo, unha protagonista feminina, a profesora universitaria Blanca Perea, que debe reconstruír a súa vida despois de ser traizoada polo seu infiel marido. Para fuxir da depresión, acepta un emprego como arquivadora nunha universidade californiana, onde ha de ordenar o legado dun profesor español exiliado, Andrés Fontana, o cal se interesara polas misións fundadas por frades franciscanos, como o Padre Altimira, no século XVIII e incluso a inicios do XIX. Misión Olvido é o nome con que este relixioso bautizou a súa derradeira fundación, de localización incerta.

        Hai varias historias amorosas; para unha delas, a autora lembra o poema de Bécquer de onde Cernuda –un autor exiliado- extraeu o título do seu poemario Donde habite el olvido. Blanca acaba aprendendo que o amor é algo imprevisible, polo que non se pode pretender ter un control absoluto sobre a vida dun mesmo ou dos demais.

        A carón de Blanca, aparecen como protagonistas ocasionalmente o propio Fontana e o seu discípulo Daniel Carter, ambos namorados da mesma muller, Aurora.

        As andanzas de Blanca son narradas por esta en primeira persoa, mentres que un narrador omnisciente en terceira persoa relata as experiencias en que os dous homes adquiren protagonismo.

        En canto ás misións franciscanas en California, nas que Frei Junípero Serra tivo tanta importancia, a autora, sen ocultar as críticas máis frecuentes, ofrece unha visión máis ben positiva.

 

        La templanza é a novela menos relacionada coas súas vivencias persoais ou familiares. Como excepción, presenta, así mesmo, un protagonista masculino, o indiano Mauro Larrea, un home feito a si mesmo, que vive de modo aventureiro. Situada no século XIX, ofrécenos unha visión do México anterior á aventura de Maximiliano, da Cuba colonial e de Jerez de la Frontera, onde rematará Larrea, namorado de Soledad Montalvo, erguendo de novo a antiga bodega da familia desta muller que el gañou de xeito azaroso.

        A obra, amosando unhas relación familiares abondo complexas, ofrece aspectos folletinescos. A autora comprácese en presentar xiros imprevistos para animar a historia narrada. Para ambientala adecuadamente, alude á Guerra de Secesión americana, o tráfico ilegal de escravos, o comercio de viños con Gran Bretaña... En ocasións talvez se poida adiviñar a influencia dalgúns autores que se ocuparon deses temas, como Carpentier ou Blasco Ibáñez.

 

        Las hijas del Capitán está situada en Nova York, onde tres mozas e a súa nai deben refacer as súas vidas tras seren levadas a un mundo descoñecido pola inconsciencia do pai. Nova York era entón o máximo exemplo dos Estados Unidos, onde, segundo o lema propagandístico, “todos os soños se cumpren”. María Dueñas investigou detidamente sobre aquela cidade, na cal vivían, en 1935 e 1936, uns corenta mil españois, que formaban parte dos máis de dous millóns que eran inmigrantes.

        Victoria, Mona e Luz teñen que enfrontarse como poden, unidas, solidarias, a unha situación nova para a cal se atopan escasamente preparadas. A primeira é fermosa e namoradiza; a segunda, enérxica, cerebral, voluntariosa; a terceira, impulsiva e alegre. Con erros e acertos, coñecen o amor e o desengano, a ilusión e a decepción. Atopan individuos que desexan aproveitarse delas e almas xenerosas, non sempre honradas, dispostas a axudalas.

        Como noutras obras da autora, a realidade histórica mestúrase coa ficción: neste caso coinciden os personaxes inventados co fillo maior de Alfonso XIII, chamado tamén Alfonso, Conde de Covadonga, o hemofílico que renunciou á posibilidade de reinar por casar, contra o desexo dos seus pais, cunha señora cubana.

        Narrada de xeito tradicional, en terceira persoa, presenta moitos aspectos de interese: a vida delictiva –a lotería clandestina, o control dos sindicatos, a prostitución, o terrorismo mafioso-, os enfrontamentos ideolóxicos e de clase –republicanos fronte a monárquicos-, a solidariedade entre os humildes, a convivencia de pobos diversos –españois, italianos, hispanos, irlandeses, chineses... Trata a autora algún tema de actualidade, como o abuso sexual no mundo do espectáculo ou a inmigración. Sen maniqueísmo nin simplicidade excesiva, recorda aos seus lectores a difícil loita das mulleres para conseguir os seus dereitos, os soños de xustiza e progreso depositados na República ou a obriga de ser xenerosos cos inmigrantes.

        O título da novela fai referencia ás tres irmás e ao restaurante e club nocturno que absorbe boa cantidade da súa enerxía sen chegar a estrearse.

 

        Estamos, pois, ante unha novelista de enorme éxito que procura crear best sellers sen descoidar a calidade literaria. Narra de xeito bastante tradicional, sen desdeñar incluso certo “folletinismo”, situando as súas obras en lugares ou épocas interesantes, realizando un meritorio esforzo de información e procurando amosar personaxes atractivos mergullados en situacións complexas, das que intentan saír sen perder a súa integridade moral.