O AUTOR DO MES DE NOVEMBRO
Pierre
Lemaître é un novelista e guionista de cine ou televisión que naceu en París en
1951. Estudou Psicoloxía e foi profesor de Literatura. Comezou a publicar
tardiamente. Ten recibido moitos premios, entre os cales destaca o máis
prestixioso da narrativa francesa, o Goncourt.
É
coñecido fundamentalmente polas súas novelas: Irene, Alex, Camille, Rosy & John, Vestido de
noiva, Recursos inhumanos, Tres días e unha vida, Vémonos alá arriba e As cores do incendio. As sete primeiras
corresponden á denominada “Serie Negra” contemporánea mentres que as dúas
últimas teñen carácter histórico.
Irene, Alex, Camille, Rosy & John teñen como protagonista
ao Comandante Camille Verhoeven, un policía de aspecto pouco atemorizador xa
que mide menos de metro e medio, é calvo e usa gafas. As deficiencias físicas
súpleas con intelixencia, capacidade de penetración na mente allea e unha
intuición que linda coa sensibilidade artística. O seu escaso tamaño débese á
irresponsabilidade da súa nai, pintora famosa xa defunta, por quen el parece
sentir unha mestura de amor e resentimento. Ao seu carón están os seus
subordinados –en especial, Armand e Louis, xa que Maleval será unha decepción-
e o seu superior inmediato, a quen o unen vínculos de amizade e camaradería –o
comisario Le Guen-, e, de diferente maneira, os seus dous amores, Irene e Anne.
Non consideramos ao mesmo nivel á súa mimada gatiña e o seu inútil pai.
Irene (orixinalmente, Travail soigné, é dicir, Traballo coidadoso) é unha novela de
aspectos innovadores e lúdicos, a pesar do seu sentido tráxico. Pode
considerarse unha homenaxe ás novelas de serie negra e a películas como Seven ou O silencio dos cordeiros. O criminal, un novelista fracasado, imita
o exemplo de asasinos literarios para cometer os seus crimes.
Extraordinariamente intelixente, narcisista, egocéntrico, carente de empatía,
cruel, Philippe Buisson, o Novelista, basearase nunha novela propia para facer
todo o dano posible ao seu rival, o comandante Verhoeven, quen ten que solucionar
o caso loitando contra o reloxe. O final é terrible.
Rosy & John (título sacado dunha
canción de Gilbert Becaud) é a última novela da serie dedicada a Verhoeven,
pero a súa acción sitúase en segundo lugar. Foi publicada por entregas para
unha especie de folletín co título de Les
grands moyens (Os grandes medios).
Camille regresa ao traballo despois dun longo período de recuperación tras o
acontecido con Irene. Xa ten unha relación con Anne. Atópase cunha estraña
parella formada por John e a súa nai, Rosie, quen, coa súa sensibilidade
enfermiza, non se resigna a que o seu fillo se afaste dela e non se detén ante
o crime para evitalo. John fai todo o posible para que liberen á súa nai só
para poñer un final tráxico ás súas vidas. De novo Lemaître procura presentar
personaxes intrigantes e unha acción sen pausa, botando man en ocasións do
humor e de técnicas narrativas innovadoras, con continuas mudanzas de narrador,
personaxe, modo de discurso... Ao estilo de Simenon, interésase polo aspecto
humano do criminal, que intriga ao sensible e receptivo comandante Verhoeven.
Alex é unha obra cun inicio fulgurante,
como lle gusta ao autor. Divídese en partes moi marcadas, de acordo co seu
costume, que supoñen un cambio brusco, tan inagardado que pode semellar
inverosímil. Na primeira, Alex, unha moza cun talento para a supervivencia
admirable, unha vez secuestrada, supera situacións tremendas; na segunda,
vémola cometer crimes aparentemente caprichosos; na terceira, atopamos a
explicación de todo o anterior na terrible infancia sufrida baixo a tutela da
súa nai e o seu sádico medio irmán, que rematará sendo obxecto da vinganza da
protagonista coa colaboración de Verhoeven e o xuíz do caso. Este episodio
sérvelle ao comandante para superar o acontecido con Irene e afirmar a súa
relación con Anne.
Camille (cuxo título orixinal é Sacrifices, ou sexa, Sacrificios) é a culminación de todo o
anterior. Reaparecen Buisson, o Novelista, quen, dende o cárcere, parapléxico,
controla boa parte do mundo do lumpen, e Maleval, o policía corrupto que, unha
vez expulsado do corpo, se converte en criminal e ten contas pendentes con
Verhoeven. Este, ante o perigo que corre Anne, salta todas as normas, temeroso
de que lle suceda o mesmo que a Irene. Morto Armand, só conta coa colaboración
de Louis e Le Guen, os cales contemplan, impotentes, como o seu amigo arruína
voluntariamente a súa carreira para descubrir, ao final, que foi traizoado pola
muller que ama. A escena final, coas bágoas de Camille lembrando á súa nai,
tras resolver o caso, resulta patética. O título “Sacrificios” é moi
significativo e acertado; non se refire unicamente ao comandante, pois a propia
Anne se sacrifica por un irmán irresponsable e incluso o criminal Hafner se
sacrifica pola súa xove esposa e o seu fillo recén nado. Curiosamente, nun
mundo onde a vinganza é o móbil de moitos personaxes, Verhoeven renuncia a ela,
amosando así a súa elevación moral.
Vestido de noiva (Robe de marié) foi a súa segunda novela. Dividida en catro partes,
ten un inicio sorprendente, pois parece que a protagonista, Sophie Duguet, comete
asasinatos sen ser consciente e ten que cambiar de identidade e ocultarse para
non ser capturada pola policía. A segunda parte supón un cambio drástico: o
lector descobre que todo é tramado por Frantz Berg, un individuo con graves
problemas psicolóxicos, motivados inicialmente polo complexo de Edipo. A súa
nai suicidárase co seu vestido de noiva tras ser atendida pola nai de Sophie,
que era psiquiatra. Como esta morreu, Frantz, o asasino múltiple, intelixente,
cruel e egocéntrico, quere vingarse na filla, por quen se sente atraído. A
omnipotencia do home e a capacidade de enganarse da muller chegan a resultar un
tanto inverosímiles, pero a acción non ten descanso. Frantz, conscientemente,
acaba casando con Sophie, quen conseguiu unha documentación falsa e ignora a
influencia que o seu novo marido está a ter na súa vida. As partes terceira e
cuarta amosan como Sophie descobre a verdade e, coa axuda do seu pai e da súa
amiga Valérie, consegue reverter a situación e impulsar a Frantz ao suicidio.
Trátase, pois, da historia de dúas vinganzas cruzadas, narrada de modo
innovador ao principio e tradicional ao final.
Recursos inhumanos (Cadres noirs -Cadros negros- orixinalmente) é a obra en que Lemaître , quen pasou
ideoloxicamente do comunismo ao anarquismo, fai unha crítica máis consciente á
sociedade capitalista actual. Presenta a desesperación do parado que sente o
rexeitamento da sociedade, condenado a realizar tarefas mal pagas, a ter
contratos por horas e a sufrir humillacións, mentres as empresas incrementan as
súas ganancias e os seus propietarios están en contacto cos políticos para conseguir suculentos beneficios
bursátiles. Incídese na deshumanización dos directivos seleccionados ás veces para
levar a cabo sen miramentos dolorosas “reconversións” industriais. O autor
inspírase nun caso real en que os aspirantes a un posto directivo foron
sometidos a un xogo de rol para saíren elixidos. Alain, o protagonista, é un
individuo moi intelixente que, sentíndose estafado, obra sen escrúpulos.
Secuestra, rouba, pasa por prisión, chantaxea, loita contra vento e marea para
aferrarse á fortuna conseguida de xeito ilícito. No camiño, prodúcense varias
mortes –entre elas, a do que resulta ser o seu mellor amigo, Charles- e pon en
perigo a vida da súa muller, a quen ama sinceramente. Consegue o seu obxectivo,
mais perde o afecto incondicional dos seres máis nobres –xunto a Charles- da
historia: a súa muller, Nicole, e a súa filla Lucie.
Vémonos alá arriba (Au revoir là-haut) foi a obra que o consagrou definitivamente,
xa que por ela obtivo, como dixemos, o premio Goncourt. Lemaître ambiéntaa
durante a Primeira Guerra Mundial e o período de entreguerras. Aproveita para
criticar algúns representantes significativos do exército, o goberno e o
empresariado daquel tempo. Tense dito que a novela ten aspectos picarescos ou
antiheroicos, porque os seus tres protagonistas, sendo moi diferentes, nalgún
momento posúen eses trazos. Henry d’Aulnoy Pradelle, de familia nobre
empobrecida, é un individuo sen escrúpulos, un donxoán con ínfulas de superhome
que non dubida en enganar e asasinar para conseguir os seus propósitos. Casado
cunha rica herdeira, Madeleine Péricourt, caerá na deshonra e a prisión para
rematar de forma mediocre. Édouard Péricourt é un mozo pertencente á alta
burguesía que, por salvar a vida dun compañeiro, queda horriblemente mutilado.
O beneficiado co seu heroísmo, Albert Maillard, un mozo pobre e tímido, coidará
del, protexéndoo de D’Aulnay Pradelle, quen desexa asasinalos para que non o
delaten. Así como este fará fortuna de xeito inmoral cos caídos en combate,
eles organizarán unha gran estafa. Édouard terá un final tráxico, atropelado
polo vehículo que transporta ao seu pai, quen o cría morto, mentres o seu amigo
fuxirá coa súa amada Pauline e unha gran fortuna. Ambos tiñan unha pequena
cómplice, Louise, quen, segundo o autor, será a protagonista da terceira novela
da triloxía, que se titulará Espello das
nosas penas (Miroir de nos peines).
Lemaître comenta que neste libro tentou unir o popular e o culto e facer, á súa
maneira, o mesmo que Hugo en Os
miserables ou Tolstoi en Guerra e
paz: unha boa historia, cunha trama sedutora, personaxes atractivos e
emoción.
As cores do incendio (Couleurs de l'incendie) é, polo momento, a
súa última novela. Trátase dunha continuación da obra anterior. Adopta como
protagonistas a Madeleine Péricourt (irmá de Édouard e esposa de Henry) e o seu
fillo Paul. Un dos modelos do autor é O
Conde de Montecristo, de Alexandre Dumas pai. Como outras narracións súas,
trátase da historia dunha vinganza. Céntrase na época do crack de 1929, co
acceso ao poder do fascismo e o nazismo, período de crise política, económica e
social. A obra ten un sentido feminista. Madeleine é levada á ruína, tras a
morte do seu pai e o accidente ou intento de suicidio do seu fillo, pola trama
urdida por dous homes resentidos con ela –Gustave Joubert e o seu tío Charles
Péricourt- en complicidade con outras persoas. Para vingarse e recuperar parte
da súa fortuna contará co apoio dunha criada polaca, Vladi, unha cantante de
ópera, Solange Gallinato, e un cómplice do seu exmarido, chamado Dupré, que se
converte no seu protector e amante. A obra ten unha complicada intriga e
abundantes aspectos humorísticos. Algúns personaxes son caricaturescos. Remata
deixando entrever o sucedido durante a Segunda Guerra Mundial -Paul será un
heroe da Resistencia- e a posguerra –co novo mundo publicitario que modificará
o modo de vivir occidental.
Ata
aquí chegou o repaso superficial da obra novelística de Pierre Lemaître.
Lembrámosvos que na nosa biblioteca podedes atopar varios exemplares das súas
obras e no noso blog unha ilustradora reseña de Vémonos alá arriba escrita por José Manuel Ramos.